HDL Holesterol – sve što treba da znate o njemu

Postoje dva glavna tipa holesterola: lipoprotein visoke gustine (HDL) i lipoprotein niske gustine (LDL). (Lipoproteini su napravljeni od masti i proteina, i služe kao sredstva za vaš holesterol do putovanja krvi.) Kardiolozi se često pitaju za lipoproteine niske gustine (LDL) u odnosu na lipoproteine visoke gustine (HDL). Razlika je važna za razumevanje.

Šta i kako radi HDL holesterol?

HDL se čisti iz tela preko jetre. Zbog toga HDL može sprečiti nakupljanje plaka, zaštititi vaše arterije i zaštititi vas od aterosklerotične kardiovaskularne bolesti. Smatra se “dobrim” holesterolom, a viši nivoi su bolji. Dobar cilj za cilj je veći od 55 mg / dl za žene i 45 mg / dL za muškarce. Što je veći broj HDL holesterola, manji je rizik za srčane bolesti, vaskularne bolesti i moždani udar.

Kako uticati na povećanje HDL holesterola?

Iako nivo HDL-a pokreće porodična genetika, nivo HDL-a možete poboljšati na tri ključna načina:

• Ako ste pušač, istraživanja jasno pokazuju da prestanak pušenja može povećati HDL.
  • Usvajanje zdrave ishrane srca sa niskom masnoćom i vlaknima može takođe skromno povećati HDL.
  • Aerobna vežba takođe može imati pozitivne efekte na HDL. Imate problema sa vežbanjem? Pronađite prijatelja za vežbanje, istraživanje pokazuje da vas to motiviše.

Na kraju, iako se primarno koristi za smanjenje visokog LDL-a, neki statini mogu potencijalno povećati nivo HDL-a umereno. Svaku opciju medicinskog tretmana treba razmotriti sa svojim lekarom. Važno je da vas HDL ne štiti od nepovoljnih efekata visokog LDL-a.

Kako funkcioniše LDL holesterol?

LDL se smatra “lošim” holesterolom. On prenosi holesterol na arterije, gde se može sakupiti u zidovima krvnih sudova i doprineti formiranju plaka, poznatoj kao ateroskleroza. To može dovesti do smanjenog protoka krvi u srčani mišić (koronarna bolest), mišića nogu (bolest perifernih arterija), ili naglog zatvaranja arterije u srcu ili mozgu, što dovodi do srčanog ili moždanog udara. Više od trećine američke populacije ima visok LDL holesterol. Dijagnoza se vrši putem testiranja krvi, tako da ako ne proverite, nećete znati.

Za LDL, to je niži broj to bolje. Dobar cilj je imati na umu manje od 130 mg / dl ako nemate aterosklerotičnu bolest ili dijabetes. Ne bi trebalo da bude više od 100 mg / dl, ili čak 70 mg / dl, ako imate bilo koje od ovih stanja ili visok ukupni holesterol. Veoma je važno da sami odredite nivo ciljnog holesterola. Gojaznost, veliki obim struka, sedentarni način života, ili dijeta bogata crvenim mesom, punomasnim mlečnim proizvodima, zasićenim mastima, trans masti i procesiranom hranom može dovesti do visokog LDL holesterola.

Kako sniziti LDL holesterol?

Promene u načinu života i ishrani su glavni načini za sprečavanje ili smanjivanje visokog LDL-a. Ishrana sa niskim procentom masti, redovna aerobna aktivnost, održavanje zdrave težine i manji obim struka je odgovarajući prvi korak. Najbolje je da sa lekarom odredite vremenski okvir za postizanje ciljeva. U nekim slučajevima, ako promene u načinu života nisu dovoljne, Vaš lekar može predložiti lekove za snižavanje holesterola, kao što je statin.

Ako razmišljate o lekovima za holesterol, molimo Vas da o tome prvo razgovarate sa svojim lekarom.

Retko, veoma visok LDL je genetski i prenosi se u porodicama. To se naziva porodična hiperholesterolemija i uzrokovana je genetskom mutacijom koja smanjuje sposobnost jetre da izbaci višak holesterola. Ovo stanje može dovesti do vrlo visokih nivoa LDL, i srčanog udara ili moždanog udara u mladoj dobi u više generacija. Ovi pojedinci mogu zahtevati poseban medicinski tretman za prevenciju i liječenje aterosklerotične kardiovaskularne bolesti.

Zapamtite, znanje je prvi korak. Ako ne znate nivoe holesterola, testirajte se. To će vama i vašem lekaru dati polaznu tačku za promene načina života i lekove ako je potrebno. U međuvremenu, usvojite zdrav način života, i to sa prijateljima i porodicom bez obzira na njihovu dob. Nema vremena kao sadašnjost da se spreči bolest srca.